//]]> //]]> //]]>

Sila masukkan alamat email jika ingin Artikel terkini dihantar terus ke email anda:

qrcode

Sekiranya artikel-artikel di blog ini berguna,Sudi-sudilah share dengan kawan-kawan yang lain,gunakan facebook,twitter atau google plus.
dari

admin blog:

joyiman

teksi
TAXI SERVICE 24 Hours From:
KUALA LUMPUR,AMPANG,
GOMBAK,SELAYANG,RAWANG,
KEPONG,SG BULUH
PETALING JAYA, DAMANSARA
SUBANG JAYA, SHAH ALAM.
TO
KLIA Airport & Outstation
email to :
taxiklia@yahoo.com.my
with big luggages and credit card accept
http://www.taxiklia.net

Polis buru pemandu UBER lakukan rompak


GEORGETOWN - Polis sedang memburu seorang pemandu Uber yang didakwa merompak wang RM2,000 dan barangan berharga daripada seorang pekerja kilang warga Indonesia di Bayan Lepas, Sabtu lepas.

Dalam laporannya, mangsa, Yab Melva Novasia Sinaga, berkata dia dirompak RM1,150, dua juta Rupiah (RM613), rantai leher dan telefon bimbit.

Ketua Polis Daerah Barat Daya, Superintendan Anuar Omar berkata, dalam laporan polis, mangsa berkata, pemandu berkenaan secara paksa mengambil daripadanya RM100 sebagai tambang dan RM250 kerana memarahinya, selain wang RM800 dan Rupiah, rantai leher dan telefon bimbit.

Menurut beliau, kejadian berlaku pada kira-kira 5.30 petang di sebatang jalan mati selepas wanita itu membuat panggilan bagi mendapatkan perkhidmatan Uber untuk menghantarnya pulang ke rumah di Batu Maung. - Bernama

Sumber berita

Penipuan dari uber

Antara ciri2 pemilik "Ride Sharing Apps" sekarang ini ialah mengambil antara 10% hingga 25% dari setiap "ride" yang dibuat pemandu mereka. Potongan dibuat tanpa mengira kadar tambang "promo" mahupun tidak.

Dengan memanfaatkan kuasa teknologi dan wang, mereka akan memerah keringat pemandu supaya lebih produktif dengan persepsi pemandu akan mendapatkan "income" yang lebih baik, walhal hakikatnya, pendapatan merekalah yang akan terus meningkat.

Mereka juga berlepas diri dari menanggung sebarang risiko saman, kemalangan, kerosakan kenderaan dan lain2. Ini bermakna, mereka akan mengutip hasil dari setiap keringat pemandu berbanding syarikat teksi yang hanya mengutip sewa pada kadar harian/bulanan.

Di banyak negara, pemandu mereka mula "memberontak", namun tidak dipedulikan kerana;-

1. Mereka telah berjaya "mengangkat" diri mereka sebagai satu2nya "sumber pendapatan pemandu", dan

2. Mereka tidak peduli dengan "mogok" atau sebarang tindakan pemandu "lama" kerana mereka sedang dan akan terus "recruit" pemandu baru. Bilangan pemandu yang berpotensi menggantikan pemandu lama yang "mogok" adalah sangat ramai "seramai" semua pemandu yang memandu di atas muka bumi ini.

Maka, jika sebelum ini hanya pemandu teksi "diperhambakan secara moden" oleh pemilik syarikat teksi, mulai sekarang, pemandu kenderaan persendirian juga akan terperangkap dalam sistem perhambaan yang lebih zalim ini.

Ia akan terus berlaku sehingga "datang ketentuan Tuhan" yang seterusnya.
video








Sumber berita

berita-berita penipuan uber dan grabcar

UBER tekan pemandunya



KUALA LUMPUR: Syarikat perkhidmatan pengangkutan antarabangsa Uber berkata tidak pernah berniat menekan pemandu sesuka hati dan semua caj yang dikenakan terhadap ‘rakan kongsi’ mereka bertujuan untuk menaikkan taraf aplikasi.

Ketua Komunikasi Uber Leigh Wong berkata kenaikan caj terhadap pemandu merupakan inisiatif syarikat dan ia bukan dikenakan sesuka hati, tetapi semuanya ada asas tersendiri.

“Pemotongan hasil yang diperoleh pemandu daripada 20% kepada 25% itu memang benar. Ini untuk kebaikan rakan kongsi juga,” katanya ketika dihubungi FMT.

Beliau berkata demikian susulan rungutan pemandu Uber mengenai kenaikan caj pemotongan perolehan itu sejak Julai lalu.

“Bermula 1 Mac, pemandu yang baru berdaftar akan melalui pemotongan caj 25%. Ini untuk kebaikan pemandu juga kerana Uber ingin membantu anda menyediakan aplikasi terbaik dan pulangan akan berbalik pada anda semula,” katanya.

Leigh berkata, secara keseluruhannya Uber mahu rakan kongsi memperoleh pendapatan lebih lumayan pada masa akan datang dengan menjadikan aplikasi ini sebagai antara perkhidmatan pengangkutan terbaik.

Sementara itu, pemandu Uber Ahmad Lufti Kamal yang tidak gembira dengan langkah kenaikan caj itu berkata pada awal 2014, Uber hanya mengambil 10% daripada jumlah pemandu terima.

“Saya mula mendaftar sebagai pemandu Uber pada Februari 2016 yang mana syarikat memotong 20% daripada hasil kami terima. Namun pada Julai 2016, Uber menaikkan caj pemotongan kepada 25%,” katanya ketika ditemui FMT.

Lufti berkata tindakan Uber seolah-olah ‘menekan’ pemandu dalam tempoh hanya beberapa bulan saja dan ia tidak wajar. “Pemandu Uber semakin ramai. Saya akui pendapatan tidak ‘selebat’ dulu. Kalau dulu saya boleh terima sehingga RM800 seminggu, kini hanya sekitar RM200 saja. Itu belum termasuk waktu promosi yang ditetapkan Uber, hendak isi minyak pun tak lepas.

“Saya sayang karier sebagai pemandu Uber tetapi sekiranya Uber menaikkan peratusan pemotongan hasil, saya kena ucap selamat tinggal nampaknya,” katanya.

Mohd Zulkifli Naseri yang berkhidmat sebagai pemandu Uber sejak September 2015 berkata syarikat itu perlu tampil dengan syarat efektif pada masa depan dalam memastikan ia terus kukuh.

“Pengalaman hampir setahun memandu Uber menemukan saya dengan pelbagai karenah manusia. Kebiasaannya, penumpang akan memberi rating kepada kami apabila tiba di destinasi.

“Saya pernah diberi rating paras rendah walhal saya sudah berikan layanan lima bintang kepada penumpang. Mungkin keadaan kereta saya kecil membuatkan penumpang tidak berapa selesa agaknya,” katanya yang memandu Perodua Axia.

Zulkifli berkata beliau tidak berminat lagi untuk memandu untuk Uber kerana berpendapat syarikat itu tidak prihatin terhadap pemandu.

“Mereka tidak kisah kami yang susah payah memandu ke sana sini demi mencari wang poket dan pada masa sama menjana wang untuk Uber. Selepas beberapa kali Uber menaikkan caj pemotongan hasil, saya nekad tidak memandu Uber lagi,” katanya.

Uber mula memasuki pasaran Asia pada Februari 2013 dan berada di Kuala Lumpur pada Oktober 2013 secara atas talian. Perkhidmatan ini semakin popular kerana dikatakan lebih murah, cepat dan baik, tetapi penumpangnya tidak dilindungi insurans. Sumber berita

P/s
Kalau sudah kapitalis memang macam tu,dah banyak kali pendedahan dibuat,baca la pautan dibawah ni
uber di haramkan

yahudi

Pemandu Teksi:KAMI TAK UGUT KERAJAAN.



Kami tidak mengungut Kerajaan, kerana kami sayangkan Kerajaan, tetapi buat pengetahuan kau #SyedHamidAlbar, keputusan meluluskan kereta sapu Uber dan Grabcar merompak mata pencarian kami, akan menjadi pengajaran kepada kami, bahawa kau dan agensi kau (#SuruhanjayaPengangkutanAwam - #SPAD tidak boleh dipercayai.

Malah tindakan YAB Perdana Menteri yang mendiamkan diri juga menyedarkan kami bahawa keprihatinan yang beliau laungkan sebelum PRU 13 terhadap kebajikan kami adalah palsu.

Kami masih ingat kenyataan yang kau buat di Dalam Majlis Janji Di Tepati Pemberian 1000 permit teksi individu oleh YAB Perdana Menteri.

Ketika itu kau menyelar cadangan parti pembangkang yang ingin memberi kami permit teksi individu, kononnya cadangan parti pembangkang itu bertujuan memancing undi dan akan menyebabkan belakunya ketidakseimbangan (kebanjiran teksi) didalam industri teksi.

Tetapi kini... Kau bukan sahaja ingin menambah jumlah bilangan permit dengan menjaga kepentingan syarikat teksi, sebaliknya kau dengan niat jahat kau ingin membanjiri industri kami dengan kereta sapu #Uber dan #Grabcar, kebangsatan apakah yang cuba kau putar belitkan?

Kononnya kau nak menentukan transformasi industri teksi dapat dilakukan, dan berharap kami terus menyokong Kerajaan, kau sedar tak yang kau nak halalkan tu adalah kereta sapu yang merompak mata pencarian kami..?

Lagi kau berharap kami akan terus menyokong Kerajaan, kau ingat kami binatang ker yang bangang ker, dah periuk nasi kami ditabur pasir, lagi berharap kami menyokong kau, kebangangan apakah yang cuba tunjukkan ini?

Harapan kami, Kerajaan mengkaji semula kelulusan aktiviti kereta sapu beraplikasi dan menarik semula kelulusan tersebut.

Hampir 99% yang hadir semalam menolak Transformasi Teksi SPAD, dan jika perkara ini tidak ditangani dengan bijiksana, kami tidak menolak kemungkinan di PRU akan datang, kami tidak lagi menyokong Kerajaan.

Kami tidak menolak kemajuan teknologi apatah lagi menentang Kerajaan, tetapi kami cuma berharap Kerajaan sedia ada lebih telus dalam melakukan Transformasi Teksi, tanpa mengabaikan kebajikan dan ekonomi kami.

#KamalPERS1M
Sumber berita

P/s
Mane dia nak pandang masaalah pemandu teksi,
Masaalah dia sendiri pun tak selesai lagi.
Pru pasti berubah.
Gula-gula pun ditabur sehingga 150J...
Tapi kemana duit tu pergi?

SPAD TENDANG KELUAR TEKSI

SPAD 'TENDANG' KELUAR TEKSI BERDAFTAR TEMPATAN..!!

Sudah terang lagi bersuluh,JP@Pemandu Teksi Berdaftar sekarang sudah boleh 'angkat kaki' dari industri teksi negara..!!

JP yang masih menyewa teksi syarikat adalah kelompok pertama yang saya sarankan supaya memulangkan teksi mereka kepada syarikat masing-masing.
JP jangan menyeksa diri sendiri kerana sudah 'tiada esok bagimu'...!

Sebabnya saya sarankan begitu :
1. Kalau Kabinet kata 'GOOD to GO',JP nak kata apa selain 'nga alif nga..nganga..!
2. "Currently, there are around 77,000 registered taxi drivers nationwide"
"In the next three years, it is estimated around 150,000 new individual permit holder".

*Maknanya, persaingan mendapatkan penumpang/pelanggan akan menjadi terlalu sengit. Jumlah teksi terlalu banyak jika dibandingkan dengan permintaan,nanti sewa teksi JP tak mampu bayar,hidup akan dibebani hutang.!

Saya percaya, sebelum Syarikat Teksi 'tutup kedai', mereka akan tambah syarat2 tertentu yang 'menekan' JP hingga menggelupur.
Alasannya agak mudah"syarikat ni meniaga, mana ada orang meniaga nak rugi,hutang bank siapa nak tanggung..?

JP BERHENTI BAWA TEKSI...!
Beralihlah kepada kerjaya yang lain,rezeki itu ada dimana-mana.!
Jangan menyesal,kerana JP semua (yang jujur) telah banyak berjasa kepada para pengguna pengangkutan awam selama berkhidmat..! Welldone.
JP jangan berduka,kerana para proffesional/kelompok kecil masyarakat yang dulunya sering menghina kerjaya kita, sekarang mereka pula yang bergelar 'Pemandu Teksi'..!
Janganlah bersedih...kerana sekurang-kurangnya JP telah berjaya menunjukkan kepada rakyat terbanyak jawapan
'SIAPA YANG KAWAL SIAPA'..?
Pemimpin yang mengawal industri,ataukah kapitalis yang kawal pemimpin kerajaan..??

Biarkan penguasa dengan keangkuhan mereka. Biarkan pengguna sekarang dengan pilihan mereka.
JP pula akan jadi pemerhati adakah Uber Grabcar akan manipulasi/menaikkan tambang perkhidmatan mereka selepas 'sessi kelayakkan' ini selesai.
Dan kita akan tengok juga samada SPAD boleh kawal atau tidak mutu perkhidmatan 'INVISIBLE CAB' dengan konsep 'e-hailing' mereka itu..!
Kita tunggu dan lihat....'siapa pula yang kena'..!

Akhir sekali, SIMPAN baik-baik KATA-KATA KERAMAT ini : "There are making big mistake if the taxi drivers continue to blackmail us", warned Minister Of Tourism.

Selamat berhijrah...TUKAR.!!!

*Nota:-
Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai kepangkal lenggan... Alang-alang tukar kerjaya teksi, kasi TUKAR kerajaan terus..!!

'Bersatu' 'Kearah Malaysia Yang Lebih Baik' dengan 'AMANAH PROGRSIF PEDULI'.

Sumber berita
Aku Dan Teksi © Template Design by joyiman | Publisher : Free Templates for blog| © Best View With Google Chrome