//]]> //]]> //]]>

Sila masukkan alamat email jika ingin Artikel terkini dihantar terus ke email anda:

qrcode

Sekiranya artikel-artikel di blog ini berguna,Sudi-sudilah share dengan kawan-kawan yang lain,gunakan facebook,twitter atau google plus.
dari

admin blog:

joyiman

teksi
TAXI SERVICE 24 Hours From:
KUALA LUMPUR,AMPANG,
GOMBAK,SELAYANG,RAWANG,
KEPONG,SG BULUH
PETALING JAYA, DAMANSARA
SUBANG JAYA, SHAH ALAM.
TO
KLIA Airport & Outstation
email to :
taxiklia@yahoo.com.my
with big luggages and credit card accept
http://mytaxiklia.blogspot.my

Kisah orang menjual agama demi kemewahan

Zaman dulu ada seorang sultan yang telah mengambil seorang ilmuan agama menjadi menterinya. maka diberi istana, gelaran, isteri yang cantik dan pelbagai kemewahan. Satu hari sultan memanggil Menteri Agamanya dan bertanya 3 soalan;

1. Apa itu Dunia
2. Apa itu Akhirat
3. Apa itu Iman.

Sultan hanya memerlukan jawapan yang tepat dan jitu, tak mahu syarahan yang panjang2. Menteri Agama (MA) terpinga2 untuk mencari jawapan yang memuaskan hati sultannya. Sultan telah murka memberi tempoh seminggu supaya boleh mencari jawapan.

Kemudian sultan hantar wakilnya kpd MA dan bagi titah bahawa sultan akan merampas segala kemewahan MA jika gagal memberi jawapan yang di kehendaki seperti banglo, harta, kenderaan, gelaran, isteri dan anak2 . MA mengalami kerungsian yang amat sangat memikirkan dia akan kehilangan segala2nya. Tak dapat tidur, makan tak lagi berselera.

MA telah mengumpulkan ramai cerdik pandai untuk mendapatkan jawapan. tetapi gagal. Akhirnya MA keluar dari istana untuk mencari orang yang boleh merungkaikan keresahannya sekaligus menyelamatkan apa yang di milikinya.

Saat apabila hampir tiba deadline, keserabutan MA makin bertambah memikirkan akan kehilangan segalanya. Sehari sebelum deadline MA termenung di bawah sebuah pohon besar mengenangkan nasibnya.

Di tepi MA termenung ada seorang tua sedang berkebun. Bila matahari terik dikepala, orang tua berhenti untuk makan tengahari dan solat Zohor. Maka diajak MA makan bersama. MA yang kerungsingan memikirkn jawatan istana dan lain2 yang dimiliki tak berselera nak makan.

Orang tua bertanya: Tuan, nampaknya ada masalah? Boleh hamba menolong tuan?

MA memberitahu kisahnya dan soalan2 sultan beserta syarat2 kepada orang tua tersebut.

Soalan 1.
Apakah Dunia?
maka jawab orang tua , Dunia ialah apa2 amalan yang kita buat untuk di tinggalkan (hal ini diketahui oleh hati masing2)

2. Soalan 2,
Apa itu akhirat?
jawab orang tua tersebut, Akhirat ialah apa2 amalan yang kita buat untuk di bawa ke alam akhirat tanpa ada apa2 maksud dunia di dalamnya (ini pun dkenali oleh hati masing2)

Soalan 3,
Apa itu iman?
Maka orang tua bagi tahu: Akan aku bagi tahu petang nanti selepas solat Asar.

Bila waktu Asar mereka solat Asar dan selepas solat MA terus bertanya Apa itu iman?

Pada masa itu terdapat beberapa ekor anjing sedang makan sisa2 makanan tengahari.
Orang tua memberi syarat utk memberi jawapan yang ketiga, MA mesti makan bersama anjing2 tersebut. MA berfikir berkali2, makan dengan anjing najis berat, tak makan jawatan & harta habis, hidup susah dan melarat. fikir2... fikir2.

Akhirnya MA buat keputusan untuk makan bersama anjing2 itu. Apabila MA duduk untuk makan bersama anjing2 itu, orang tua pegang kolar bajunya dan berkata:

Tuan, inilah Iman. Bagi mereka yang ada iman, sanggup kerugian segala dunianya tetapi tidak akan langgar perintah Allah. Tetapi mereka yang tidak ada iman akan sanggup langgar perintah Allah untuk selamatkan dunianya.

Sumber:whatapp group.

P/s
Sekarang ini terlalu ramai ulamak menjual agama demi kemewahan dunia. 

Pemandu teksi Mexico bertempur dengan pemandu UBER.


Sekurang-kurangnya sembilan orang cedera dan berpuluh-puluh kenderaan telah dibakar selepas ahli-ahli kesatuan pemandu teksi bertempur di bandar Mexico selatan Chilpancingo dengan pemandu UBER.

 Pertempuran berlaku selepas ahli Gabungan Pengangkutan Server Negeri Guerrero (COSTEG), mengadakan perarakan terhadap pemandu teksi yang beroperasi tanpa permit yang betul, yang dikenali penduduk tempatan sebagai "lanun"(UBER).

Baca selanjutnya:mexico taxi drivers clash over pirate operators


P/s
Di Malaysia pihak SPAD semacam merestui kepada tindakan UBER, GRABCAR, EASYTAXI, CARPOOL, BACKLINE
yang mengunakan kenderaan persendirian untuk membawa penumpang.

Aplikasi uber disaman sebanyak usd 7 juta.




Uber merupakan sebuah syarikat yang berpangkalan di San Francisco, Amerika Syarikat yang menawarkan perkhidmatan pengangkutan menerusi aplikasi telefon pintar, telah disaman sebanyak usd 7 juta di California.

Syarikat itu mempunyai 30 hari untuk membayar denda atau kehilangan lesen untuk beroperasi di negeri California.

Di Perancis, Uber digantung perkhidmatan kerana melangar undang-undang dan mendapat bantahan dari  pemandu teksi Perancis.

Berita penuh:aljazeera.com/news/


Orang kata perkhidmatan teksi kita terburuk didunia dan masing2 menuding atau memandang serong kepada pemandu teksi sedangkan 'SISTEM' PERKHIDMATAN TEKSI tidak berdiri diatas pemandu teksi sahaja.

Apa jua SISTEM terdiri dari beberapa komponen.
Dalam hal ini SISTEM PERKHIDMATAN TEKSI TERDIRI DARI 4 KOMPONEN UTAMA

1. PENGGUBAL POLISI.
2. PENGUATKUSA SISTEM/UNDANG2.
3. PEMANDU & PENGUSAHA TEKSI.
4. PENGGUNA PERKHIDMATAN TEKSI.

JIKA OBJEKTIF SISTEM PERKHIDMATAN INI DI TUMPUKAN KEPADA KEPUASAN PENGGUNA maka ke empat2 komponen ini HENDAKLAH BERUSAHA KEPADA OBJEKTIF UTAMA YANG SAMA....BUKAN untuk kepentingan pihak2 tertentu.

Low yat:1 Malaysia kena tipu





Khairul, Khairul. Ahti kau keras nak. Ini bulan ramadhan. Kau takde rasa kesal pun. Tak pasal2 sebab kau orang berbalah. Tak pasal2 sebab kau melayu cina dok bergaduh sesama sendiri. Kau berjaya huru harakan dunia netizens dalam dua tiga hari neh. Memang gila la kau.

Point IGP ;

1. Khairul dan Shahrul ditahan oleh staff OPPO sebab mencuri di kedai atas.

2. Shahrul terus ditahan, Khairul pula dibebaskan tetapi tanpa keizinan dari pegawai atasan polis yang membebaskan Khairul. Khairul dibebaskan atas budi bicara.

3. Khairul balik rumah. Ajak geng. Buat cerita tipu. Geng semua kena tipu dengan Khairul. P mengamuk kat Low Yat atas alasan penipuan peniaga.

4. Selepas rusuhan, polis tangkap Khairul dan geng2 yang mengamuk. Geng2 yang mengamuk neh story kat polis. Yang kedai OPPO tipu. Jual barang tiruan. Kemudiannya, polis juga yang sebar info tue kat media. Dan netizens baca sebaran media dengan menyangka geng2 Khairul mengamuk sebab ditipu peniaga. Sampai kata KPDNKK akan siasat sama. Dalam erti kata lain, polis2 kau kena tipu sekali. Bukan aku dan kau je.

5. Polis kemudian siasat lagi. Tengok CCTV. Memang sah kecurian berlaku. Khairul pula didapati buat cerita bohong. Mana ada kes kedai hp jual hp tipu. Dua tiga kali IGP ulang. Habis ramai orang terpedaya dengan penipuan dia. Beria2 pula orang dok bekap dia. Gila keji perangai Khairul kau neh.

6. IGP juga mendedahkan setakat neh 19 ditahan. 4 hari direman. Termasuk Shahrul dan Khairul.

7. IGP juga mahu semua pihak hentikan sebaran karut. Semua pihak yang memandai2 akan ditangkap termasuk Papa Gomo.

8. IGP juga mengatakan pihak2 yang dok buat cerita karut neh ada dalam pemerhatian polis dan setiap dari mereka akan dikenakan tindakan. Polis dah kenalpasti siapa yang menjadi punca utama penyebaran berita palsu.

9. Pendek kata, dalam kerangka yang lebih kecil merujuk kepada kes neh semata2, Low Yat kena fitnah dek mulut Khairul. Tak pasal2 melayu malu kerana sikap Khairul tue. Sekalipun mengiringi si pencuri dan kau tak mencuri kau tetap bersalah juga sebab buat cerita bohong. Tindakan Khairul neh betul2 mencemar maruah orang melayu sebab tak memasal2 melayu dicop membela pencuri. Gila la dia.

Sedikit kronologi macam mana netizens terpedaya dan terheret sama dalam kisah ini.

1. Video rusuhan di Low Yat tersebar.
2. Susulan penyebaran tersebut, pelbagai spekulasi disebarkan.
3. Netizens yang terpedaya dengan sebaran berkenaan mula bergaduh sesama sendiri di laman sosial.
4. Pada awalnya simpati berpihak kepada Khairul.
5. Kononnya kena naya.
6. Apatah lagi dibantu dengan statement polis. Diapi2kan pula dengan cerita tipu dari pihak tertentu.
7. Bertambahla dia mendapat simpati umum.
8. Kebetulannya pula Low Yat memang terkenal sebagai lubuk penipuan.
9. Maka bertambahla sentimen marah.
10. Tetapi semakin lama semakin didapati siapa sebenarnya yang melakukan kesalahan. Apabila polis mula update perkembangan kes.

sumber:http://www.amenoworld.net

p/s :
Sebab penipun ini yang hampir terjadi rusuhan buat ramai orang takut nak kuar.
Ramai juga pemandu teksi takut untuk berkerja.

BERITA HARIAN:Uber bukan teksi, uber perebet sapu.


Mengapa mengunakan nama TEKSI, sedangkan ia perkhidmatan perebet sapu.

AWAS!!!
PERHATIAN KEPADA SEMUA PENGGUNA!!! ‪
UBER‬ BUKAN PERKHIMATAN TEKSI YG SAH DI MALAYSIA.

Untuk pengetahuan umum, UBER adalah sebuah perkihdmatan (kereta sapu) yang beroperasi secara haram di Negara kita.

Ramai pengguna yang tidak sedar bahawa sebenarnya mereka adalah sangat terdedah kepada resiko besar apa bila menggunakan perkhidmatan kereta sapu UBER. ini kerana kereta sapu tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan yang khas kepada pengguna seperti teksi yang mempunyai warna, logo, dan plat nombor yang berbeza dengan kenderaan persendirian.

ya memang resiko bahaya seperti jenayah rogol, samun, bunuh boleh berlaku di mana sahaja tapi pengguna harus mengambil langkah berjaga jaga demi memastikan diri mereka sentiasa dalam keadaan selamat.

Baca:mengapa-banyak-negara-mengharamkan-uber

Apakah ciri ciri keselamatan yang pengguna boleh perolehi dari teksi yang beroperasi secara sah.

1. No.Pendaftaran Kenderaan di bahagian depan belakang dan dalam kenderaan.
2. Kad Pemandu yg di pamerkan
3. Pemandu mempunyai lesen PSV yang di lulus kan oleh JPJ.

Justru itu pengguna boleh perolehi identiti seseorang pemandu teksi yang di langgan.

‪#‎Selamatkan‬ ‪#‎Industri‬ ‪#‎Kita‬ Sila Copy n Paste.

sumber:fb

Seorang sahabat JP telah kembali ke Rahmatullah


Seorang sahabat JP telah kembali ke Rahmatullah semasa bertugas di padang solar pagi tadi 9.7.15 lebih kurang 4am.

Pn. Norazlina bt Nordin TEKS1M ,Inallillahirojiun.Salam Takziah dari saya Sekeluarga.

Perkhidmatan teksi sapu satu kesalahan.



Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengeluarkan sebanyak 8,106 notis kesalahan kepada pemandu teksi di negara ini sejak Jun 2011.

Ketua Penguatkuasanya, Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata, kebanyakan kes dicatatkan berlaku di sekitar kawasan Lembah Klang dan tumpuan pelancong.

“SPAD melaksanakan pelbagai program untuk meningkatkan tahap perkhidmatan dan kualiti teksi.

“Tetapi kita dapati teksi-teksi ini masih berada di tahap lama dan kita minta mereka memainkan peranan untuk meningkatkan tahap perkhidmatan masing-masing,”.

Menurutnya, pelbagai tindakan juga sudah diambil kepada pemandu teksi berkenaan sebagai memberi kesedaran untuk meningkatkan tahap kualiti perkhidmatan itu.

“Sejak penubuhan SPAD, sebanyak 4,267 kes dikenakan kompaun, 176 kes dibawa ke mahkamah, 519 kes diberi amaran dan 915 kes dikenakan tindakan pentadbiran. “Manakala baki sebanyak 2,229 kes lagi masih dalam siasatan,” .

“Bagi Januari hingga Mei 2015, sebanyak 1,534 kesalahan pemandu teksi dikenal pasti dan dikenakan tindakan,” katanya.

Mengulas mengenai kegiatan teksi sapu, beliau mengesahkan kebanyakan mereka berada di kawasan tumpuan ramai dan pusat pengajian.

Memberi perkhidmatan teksi sapu adalah kesalahan besar dan boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 16 Akta Pengangkutan Awam Darat iaitu denda tidak melebih RM10,000 atau setahun penjara bagi kenderaan persendirian.

“Jika mereka menggunakan kenderaan syarikat pula boleh didenda sehingga RM100,000. Mereka yang didapati bersalah boleh dikenakan tindakan pentadbiran melucutkan hak kenderaan terbabit,” katanya.

P/s
Hanya kenyataan shj, sedangkan teksi sapu semakin berkembang, seolah mendapat restu dari pihak spad sendiri

Pemandu tanpa permit satu kesalahan.


Sebanyak 85 kes pemandu kenderaan persendirian yang mengambil penumpang tanpa permit dihadapkan ke mahkamah sejak 2014.

BACA :Kerajaan Perancis mengharamkan uber di Malaysia dihalalkan.

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar berkata ia termasuk kesalahan daripada pemandu perkhidmatan Uber dan GrabCar.

"Kita sudah ambil tindakan ke atas 85 kes ke mahkamah. Masalahnya adalah mereka ini tidak ada lesen dan melanggar undang-undang.

"Jika ada kemalangan, penumpang tidak akan dilindungi," katanya semasa sidang media selepas majlis perasmian kenderaan operasi mudah alih SPAD di Terminal Bersepadu Selatan (TBS) di sini hari ini.

BACA:Mengapa banyak negara mengharamkan app Uber.

Stress akibat kesesakan lalu lintas di bandar


Isu kesesakan lalu lintas yang teruk dialami pemandu di bandar-bandar besar terutama di Lembah Klang diibaratkan seperti 'bom jangka' yang boleh 'meletup' pada bila-bila masa dan memberi kesan kepada psikologi para pemandu.

Pakar Psikologi Dr Meriam Omar Din berkata walaupun kesesakan lalu lintas bukan satu-satunya masalah yang boleh menyebabkan pemandu kenderaan berada dalam keadaan tidak terkawal, ia akan memberi kesan jika mereka turut tertekan dengan situasi di tempat kerja atau di rumah.

"Apabila berada dalam situasi tegang, sedikit sahaja situasi sekeliling yang menambahkan kemarahan akan menyebabkan mereka menjadi 'panas'...kesesakan lalu lintas salah satu daripada contoh," katanya kepada Bernama di sini.

Kajian mendedahkan bahawa rakyat Malaysia di bandar besar secara purata menghabiskan dua jam sehari dalam kesesakan lalu lintas sekali gus mengakibatkan kerugian produktiviti berjumlah RM5.51 bilion, setahun.

Kira-kira 88 peratus penduduk bandar bergantung kepada kenderaan persendirian manakala 12 peratus bergantung kepada pengangkutan awam.

Mengakui hakikat terbabit, Dr Meriam berharap pemandu menangani tekanan hidup yang dialami dan tidak meluahkan kemarahan di atas jalan raya ketika berdepan dengan kesesakan lalu lintas.

"Kenal pasti punca 'stress', tanganinya dengan fikiran waras dan kalau boleh elakkan melalui jalan yang menyumbang kepada kesesakan lalu lintas, perlu rancang perjalanan dengan bijak," katanya.

Transformasi Industri Teksi yang gagal.


SPAD dibawah Syed Hamid Albar telah cuba Mentransformasi Industri Teksi namun kini ia telah gagal melaksanakannya.


Kepercayaan dan sokongan pemandu teksi telah dicabuli, SPAD terlalu sombong dan angkuh untuk mengadakan jalinan kerjasama dengan "Persatuan-Persatuan Pemandu Teksi" mahupun dengan pemandu teksi.

SPAD terlalu bergantung harap kepada Syarikat-Syarikat teksi yang selama ini tidak pernah memikirkan imej dan mutu perkhidmatan teksi, mereka hanya tahu mengaut untung diatas kepayahan pemandu teksi.

Segala pemasalahan dan inisiatif yang tercatat didalam buku ini hanya menjadi catatan sejarah tanpa pelaksanaan.

PERKESO.
.Insuran kemalangan diri
.Cuti tanpa dikenakan sewa
.Kemudahan pinjaman peribadi 
.Penambahan Pejabat SPAD
.Pemudahan & penyelarasaan proses
 .Kepelbagaian saluran akses
.Duta kecil pelancong
.Pengiklanan
.Mekanisme kajian tambang
.Mekanisme untuk meningkatkan jarak berbayar
.Pengisian NGV yang lebih baik
.Workshop & Pembaikan kecil tepi jalan
.Mengurangkan kos operasi
.Pengisian NGV

Syed Hamid Albar jawap tuduhan laman web LondonCabs.co.uk


Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad) itu berkata pihaknya dengan kerjasama persatuan pemandu teksi melakukan pelbagai program seperti penjenamaan, latihan dan menangani aduan dalam usaha meningkatkan mutu perkhidmatan teksi.

 Namun segalanya tidak akan berjaya jika sikap dan kelakuan sesetengah pemandu teksi tidak berubah dan masih ditakuk lama yang akan terus dipandang serong oleh masyarakat tempatan dan antarabangsa, katanya. .

"Kita tahu berkenaan kedudukan yang buruk ini. Sebab itu kita adakan penjenamaan baharu, dari teksi lama ditukar kepada TEKS1M. Kita juga adakan teksi eksekutif, limosin dan memberi latihan mesra penumpang kepada mereka. .

"Kita juga menaikkan kadar tambang dan yang terakhir ialah MeterOn app di mana penumpang boleh buat laporan pada Spad. Tapi yang penting ialah pemandu sendiri mesti berubah sikap," katanya .

Syed Hamid diminta mengulas mengenai laporan yang dikeluarkan oleh laman web teksi di Britain yang mendakwa pemandu teksi Kuala Lumpur adalah paling teruk kerana sikap mereka yang mengenakan caj berlebihan dan tidak menggunakan meter serta menggunakan laluan yang panjang untuk sampai ke sesuatu destinasi. .

Jelasnya, dengan laporan yang didedahkan tersebut, semua pihak perlu mengambilnya secara positif untuk berasa malu dan berubah sikap serta sama-sama menjaga imej pemandu teksi negara ini. .

Pemandu teksi Malaysia mendapat pengiktirafan antarabangsa


PETALING JAYA: Pemandu teksi Malaysia mendapat pengiktirafan antarabangsa - atau lebih tepat, "penghinaan" kerana sikap buruk mereka.

 Laman perbandingan teksi British, LondonCabs.co.uk, telah meletakkan pemandu teksi Kuala Lumpur di bahagian teratas dalam senarai perbandingan 10 pemandu teksi paling teruk di seluruh dunia. "Pemandu dari Kuala Lumpur terkenal dengan suka mengenakan tambang berlebihan kepada pelanggan.

 "Walaupun mereka sepatutnya mengenakan bayaran mengikut meter, ramai pemandu menolak daripada berbuat demikian," kata LondonCabs. Artikel ini turut menyatakan bahawa teksi di Kuala Lumpur sebagai "agak buruk dan dalam keadaan yang teruk".

 Pemandu teksi di Rome berada di tempat kedua selepas Kuala Lumpur dari segi mengenakan tambang yang terlalu tinggi dan kekasaran pemandu mereka.

 Pemandu teksi mini di Bangkok berada di tempat ketiga dalam senarai kerana pemandunya sering sesat dan tidak tahu jalan.

Bandar-bandar lain yang tersenarai ialah Paris, New York, Mumbai, Zurich, Kahirah, Shanghai dan Moscow. - The Star.

Jawapan dari Pengerusi Tourism Malaysia, Wee Choo Keong.

KUALA LUMPUR: Malaysia harus mengakui bahawa perkhidmatan pemandu teksi dalam negara memang berada pada tahap kurang memuaskan, kata Pengerusi Tourism Malaysia, Wee Choo Keong.

Namun beliau menafikan bahawa perkhidmatan teksi dalam negara sebagai terburuk di dunia dan menegaskan Malaysia harus berani mengakui kelemahan sendiri demi kepentingan perkhidmatan pengangkutan awam itu.

"Tidak adil juga kalau mereka kata kita yang terburuk sekali, ada banyak negara lain yang lebih buruk perkhidmatan teksinya.

"Bagaimanapun memang keadaan perkhidmatan teksi kita tidak memuaskan dan kita harus menerima hakikat ini," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, Jumaat.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan portal LondonCabs.co.uk yang meletakkan pemandu teksi Malaysia di tangga teratas dalam senarai ‘10 Negara dengan Pemandu Teksi Paling Buruk di Seluruh Dunia.

Wee berkata, laporan oleh portal itu akan memberi kesan kepada industri pelancongan dalam negara.

19 tauke ladang Cameron Highlands ditahan.

Membaca tauke ladang di tahan kerana memberi rasuah terasa pelik pulak..utusan.com/19-tauke-ladang-ditahan.

Cerita agensi penguat kuasa disogok bukan pelik, kerana umum mengetahui sang penguatkuasaan selalunya yang akan meminta habuan.

Lebih pelik lagi ada bangla boleh jadi tauke ladang, yang sepatutnya disiasat ,bagaimana seorang warga asing sewenang2nya boleh menjalankan aktiviti perladangan.

Beginilah juga yang terjadi didalam industri teksi.
Yang berbuat salah selalunya terlepas, mangsa teraniaya semestinya pemandu teksi.

Aku Dan Teksi © Template Design by joyiman | Publisher : Free Templates for blog| © Best View With Google Chrome